چطور برای آنژیوگرافی آماده شویم؟

آنژیوگرافی می تواند به پزشک کمک کند تا بیماری قلبی را تشخیص دهد تا بهترین درمان را برای خود داشته باشید. در طول آنژیوگرافی، پزشک از تصویربرداری اشعه ایکس برای بررسی عروق خونی شما استفاده می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است در طول آنژیوگرافی احساس فشار داشته باشید، اما نباید دردناک باشد، زیرا پزشک احتمالاً به شما یک آرام‌بخش خفیف می‌دهد تا به شما کمک کند آرام شوید. 

 
 

آماده سازی و مراقبت های قبـل از آنژیوگرافـی

1- مشورت و شرح سوابق پزشکی و داروهای خـود

 از پزشک خود بپرسید که آیا قرار است داروهای معمول صبح خود را مصرف کنید. اگر دیابت دارید، بپرسید که آیا می‌توانید قبل از آزمایش انسولین یا داروهای خوراکی قند خون مصرف کنید.

*اگر سابقه آسم، مشکلات کلیوی یا خونریزی دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر یکی از این شرایط را دارید ممکن است به اقدامات احتیاطی خاصی نیاز باشد.

*ممکن است از شما خواسته شود تا چند روز قبل از آزمایش بعضی از داروها را مصرف نکنید و زمان و نحوه مصرف داروهای خود را حتما با پزشک خود از قبل چک کنید.

*مصرف قرص آسپرین، چربی خون، فشار خون و پلاویکس طبق دستور پزشک مصرف شود.

*در صورت مصرف قرص متفورمین 48 ساعت قبل از انژیو گرافی طبق نظر پزشک معالج قطع شود.

 
 
 
مراقبت های قبل از آنژیو

2- اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید. افراد باردار برای جلوگیری از آسیب رساندن به جنین باید در انجام برخی کارها محتاط باشند. اگر باردار هستید یا ممکن است باردار باشید، یا به تازگی بچه دار شده اید، این جزئیات را با پزشک خود در میان بگذارید تا بتوانید بهترین اقدام را انتخاب کنید.

*در صورت بارداری بسیار مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید زیرا برای تشخیص انسداد احتمالی عروق کرونر نیاز به آنژیوگرافی است. این ممکن است منجر به نیاز به استنت گذاری خونرسانی مجدد برای بازگرداندن جریان خون به قلب شود.

*اگر شیر می دهید تا زمانی که ماده حاجب از بدن شما عبور کند، یک تا دو روز پس از آنژیوگرافی از شیر خشک استفاده کنید.

 
 

3- تمام آزمایش‌های لازم قبل از عمل را کامل کنید. 

تمام آزمایش‌های لازم قبل از عمل را کامل کنید. پزشک تعیین می‌کند که قبل از آنژیوگرافی چه آزمایشی را باید انجام دهید. مطمئن شوید که دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال می‌کنید و آزمایش‌های توصیه‌شده را تکمیل می‌کنید.

*ممکن است لازم باشد قبل از آنژیوگرافی خون بگیرید یا الکتروکاردیوگرام انجام دهید.

 
 
 
 

4- در جریان گذاشتن پزشک خود در خصوص حساسیت ها و آلرژی ها

اگر به ید یا صدف‌ها حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید. معمولاً در آزمایش کاتتریزاسیون قلب از رنگ ید استفاده می‌شود. پزشک شما باید بداند که آیا چنین آلرژی دارید یا نه تا بتوانید گزینه های درمانی دیگر را بررسی کنید.

*سایر رنگ های احتمالی می توانند در افرادی که به صدف ها حساسیت دارند، واکنش ایجاد کنند.

5- چند ساعت قبل از آنژیوگرافی ناشتا باشید.

چند ساعت قبل از آنژیوگرافی از خوردن بپرهیزید. در صورت داشتن آزمایشات کامل CBC دو الی چهار ساعت ناشتا بودن قبل از آنژیو گرافی کافیست در غیر اینصورت باید 6-8 ساعت ناشتا باشید.

6-از مصرف الکـل و دخانیات پرهیز کنید. 

از الکل و تدخانیات پرهیز کنید. در ساعات قبل از عمل، به خصوص 24 ساعت قبل از زمان، باید از الکل و محصولات تنباکو خودداری کنید. این‌ها می‌توانند نتایج آزمایش را تغییر دهند، و باعث عوارض دیگری در طول عمل شوند.

*اگر در طول عمل به شما یک آرام بخش داده شود، این می تواند اثرات هر الکل را در سیستم شما تشدید کند.

 
مدت زمان ناشتایی قبل از آنژیو
اسکرول به بالا